In search this blog

Loading

sobota, 23 lipca 2011

TyPy dAnYch. OpeRatOry i wYrażEniA


Literały i zmienne

Działanie każdego programu polega na przetwarzaniu danych. Dane w programie przedstawiamy za pomocą literałów, zmiennych i stałych.

Literał - to napis w programie reprezentujący w sposób bezpośredni wartość danej

Do przechowywania danych w programie i ponownego ich użycia w kolejnych operacjach służą zmienne.

Zmienna jest symbolem w programie, oznaczającym obszar w pamięci komputera, w którym mogą być zapisywane różne dane.
Czyli:

  • zmienna ma nazwę (użyty w programie symbol nazywa się nazwą zmiennej),
  • przez tę nazwę odwołujemy się do konkretnego obszaru pamięci, w którym chcemy przechowywać wartości jakiejś danej,
  • zawartość tego obszaru (wartość zmiennej) możemy zmieniać w trakcie wykonania programu
Istnieje również specjalny rodzaj zmiennych, takich, których wartość (po początkowym ustaleniu) nie może się zmieniać. Nazywane są one stałymi.

Typy proste



Jak już wcześniej wspomniałem działanie każdego programu polega na przetwarzaniu danych. Dane te zaś są zapisywane w pamięci komputera. Aby komputer mógł właściwie stworzyć kod binarny, który m.in. specyfikuje w jaki sposób dane są zapisywane w pamięci, ile zajmują miejsca, w jaki sposób są wykonywane operacje na danych, każdej jednostce danych trzeba przypisać typ.

Typ danej - to zbiór jej możliwych wartości plus zestaw operacji, które można nad nimi wykonywać. Jednocześnie określa on rozmiar pamięci, potrzebny do przechowania danej oraz sposób zapisu danej w pamięci komputera

Już wiemy co to jest typ danej, teraz czas napisać co to jest operator i do czego on służy.

Operator - to specjalny symbol języka służący do przeprowadzania operacji na danych

W tabeli pod spodem zaprezentuje typy proste występujące w Javie.
Tabela typów prostych - Java:
Nazw TypuLiczba bajtówZakres typuZnaczenie
byte1od –128 do 127 Liczby całkowite
short2 od –32768 do 32767
int4od –2147483648
do 2147483647
long8od –9223372036854775808
do 9223372036854775807
float4od –3.4028234663852886E38
do -1.401298464324817E-45
i
od 1.401298464324817E-45
do 3.4028234663852886E38
Liczby rzeczywiste
double8od -1.7976931348623157E308
do -4.9E-324
i
od 4.9E-324
do 1.7976931348623157E308
char2od 0 do 65556 znaki Unicodu
boolean1 true, false wartości logiczne: prawda, fałsz
- zapis 2E+9 oznacza 2 pomnożone przez 10 do potęgi 9.


Priorytet Wiązanie Operator Nazwa
1prawe!Negacja logiczna
~Bitowe uzupełnienie do 1
+Liczba dodatnia
-Liczba ujemna
++Operator zwiększenia o 1
--Operator zmniejszenia o 1
(typ)konwersja (rzutowanie)
2lewe*Mnożenie
/Dzielenie
%Reszta z dzielenia (modulo)
3lewe+Dodawanie
-Odejmowanie
4lewe<<Przesunięcie bitowe w lewo
>>Przesunięcie bitowe w prawo
>>>Przesunięcie bitowe w prawo bez znaku
5lewe< Znak mniejszości
<= Znak mniejsze równe
> Znak większości
>= Znak większe równe
instanceof Stwierdzenie typu
6lewe== Operator równości
!= Operator nierówności
7& Bitowa koniunkcja
8^ Bitowe wyłączające ALBO
9| Bitowa alternatywa
10&& Logiczna koniunkcja
11|| Logiczna alternatywa
12prawe(warunek)? task1 : task2 Operator warunku
13prawe= Operatory przypisania
*=
/=
%=
+=
-=
&=
^=
|=
<<=
>>=
   - Jednoargumentowe operatory
   - Dwuargumentowe operatory
   - Trzyargumentowy operator
- mniejsza liczba w kolumnie priorytetu oznacza wyższy priorytet


Tabela przedstawia znaki specjalne dla literałów łańcuchowych.
Znaki specjalne Zapis
Przejście do nowego wiersza (Line feed - LF) \n
Tabulacja (Tab) \t
Backspace (BS) \b
Powrót karetki (carriage return - CR) \r
Nowa strona (form feed - FF) \f
Apostrof \'
Cudzysłów \"
Lewy ukośnik (\ backslash) \\
Dowolny znak o kodzie NNNN (gdzie N - cyfra
szesnastkowa) w Unicodzie
\uNNNN



stat4u stat4u

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powered By Blogger