In search this blog

Loading

piątek, 22 lipca 2011

JaVa PoDstaWy


Troszki o Javie...

Java jest językiem interpretowanym, co zapewnia działanie Javy prawie na wszystkich systemach operacyjnych bez potrzeby re-kompilacji kodu. Kod źródłowy Javy (*.java) jest kompilowany przez kompilator Javy (javac) do kodu bajtowego (B-kodu, *.class), i te właśnie pliki są interpretowane przez JVM (wirtualną maszynę Javy). Służy do tego program java. Teoretycznie oznacza to, że raz napisany kod będziemy w stanie odpalić na prawie każdej platformie systemowej. Sam ten fakt nie jest czymś nadzwyczajnym, ale twórcy języka wyciągnęli dobre wnioski, czyli stworzyli bogaty zestaw bibliotek i interfejsów, które pozwalają w niezależny sposób od platformy programować:
  • graficzne interfejsy użytkownika
  • dostęp do baz danych
  • działania w sieci
  • aplikacje rozproszone
  • aplikacje WEB
  • oprogramowanie pośredniczące (middleware)
  • zaawansowaną grafikę, gry i multimedia
  • aplikacje na telefony i inne małe urządzenia
Zestaw bibliotek wraz z debugerem, narzędziami tworzenia dokumentacji i innymi pomocniczymi aplikacjami nazywa się JDK (Java Development Kit). Zestaw bibliotek uzupełniany jest w zależności od zastosowań. W całości środki te tworzą platformę Java 2, podzieloną ze względu na zastosowania i edycje:
  • standardową - Java Standard Edition (Java SE) - przeznaczoną głównie do standardowych zastosowań dla komputerów personalnych i serwerów, również połączonych w sieci
  • biznesową - Java Enterprise Edition (Java EE) - dla tworzenia rozbudowanych i zaawansowanych aplikacji biznesowych, w szczególności dla dużych firm
  • mikro - Java Micro Edition (Java ME) - dla programowania urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, telewizja, procesory w samochodach czy urządzeniach gospodarstwa domowego
Java jest językiem obiektowym więc posługuje się pojęciami takimi jak klasa i obiekt. Więc co to jest obiekt ? Sama intuicja podpowiada nam, że jest to coś w rodzaju przedmiotu, jakiegoś bytu. Na przykład:
  • rower,
  • samochód,
  • osoba
  • ...
Każdy z tych obiektów posiada inne właściwości, na przykład osoba posiada płeć, imię itp., a samochód markę, pojemność ..., właściwości te nazywa się atrybutami. Teraz możemy mieć taki przypadek, że osoba posiada ten sam zestaw właściwości (atrybutów) np. te same imię i tą samą płeć. Powiemy wówczas że obiekty osoby są obiektami tej samej klasy. A klasa stanowi opis takich cech grupy podobnych obiektów, które są dla nich niezmienne. Idąc dalej widzimy, że obiekty mogą wykonywać jakieś czynności. Powiemy: udostępniają jakieś usługi. Inne obiekty mogą "poprosić" je o wykonanie tych usług. Czyli, że do obiektów posyłane są komunikaty, żądające od nich wykonania określonych usług. Przykładowy zapis definicji klasy:
  1. class Osoba{  
  2.     private String imie;  
  3.     private String nazwisko;  
  4.     private char plec;  
  5.     private int wiek;  
  6.   
  7.     public void zmienWiek(){  
  8.         wiek++;  
  9.     }  
  10.   
  11.     public char getPlec(){  
  12.         return plec;  
  13.     }  
  14.   
  15.     public String przedstawSie(){  
  16.         return imie + " " + nazwisko;  
  17.     }  
  18.   
  19.     public void zmienPlec(char plec){  
  20.        this.plec = plec;  
  21.     }      
  22. }  
Dane (atrybuty) są (powinny być) ukryte i są traktowane jako nierozdzielna całość z usługami - metodami. Nazywa się to hermetyzacją i oznacza znaczne zwiększenie odporności programu na błędy. Podejście obiektowe umożliwia ponowne wykorzystanie już gotowych klas przy tworzeniu klas nowych, co znacznie oszczędza pracę przy kodowaniu, a także chroni przed błędami. Niom tyle z wprowadzenia, teraz może napiszmy aplikacje powitalną. Działanie aplikacji w Javie zaczyna się od metody main public static void main(String[] args) Metoda ta musi być umieszczona w jednym z plików z kodem źródłowym, jak to zaraz będzie pokazane na przykładzie ;).
  1. package welcomejava;  
  2.   
  3. import javax.swing.Icon;  
  4. import javax.swing.ImageIcon;  
  5. import javax.swing.JFrame;  
  6. import javax.swing.JLabel;  
  7.   
  8. /** 
  9.  * 
  10.  * @author nonus25 
  11.  */  
  12. public class Main {  
  13.       
  14.     public static void main(String[] args) {  
  15.         WelcomJava frame = new WelcomJava();  
  16.         frame.setVisible(true);  
  17.   
  18.     }  
  19. }  
  20.   
  21. class WelcomJava extends JFrame{  
  22.   
  23.     public WelcomJava() {  
  24.         super("Powitanie");  
  25.         String htmlText = "<font size="+3">"  
  26.                 + "Hellow</font><font color="red"><b> Javo!</b></font>  
  27. "  
  28.                 + "<font color="blue">... A witaj!</font>";  
  29.           
  30.         Icon icon = new ImageIcon(getClass().getResource("/welcomejava/java_logo.png"));  
  31.         JLabel label = new JLabel(htmlText, icon, JLabel.CENTER);  
  32.         this.add(label);  
  33.         this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);  
  34.         this.pack();  
  35.         this.setLocationRelativeTo(null);  
  36.     }  
  37.   
  38. }  
Działanie aplikacji można zobaczyć tutaj :

W następnym temacie zostaną opisane typy danych, operatory i wyrażenia.


stat4u stat4u

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powered By Blogger