In search this blog

Loading

sobota, 14 sierpnia 2010

Konfiguracja witryny

Konfiguracja witryny


Z menu administracji korzystamy najczęściej podczas tworzenia witryny, w późniejszym czasie korzystamy z niego od czasu do czasu, poprawiając lub też całkiem zmieniając działanie platformy. Aby jednak mieć dostęp do menu administracyjnego trzeba skorzystać z konta administratora. Będąc zalogowanym jako administrator jesteśmy w stanie wpływać na sposób korzystania z witryny przez użytkowników.

Uwierzytelnianie

Poprzez uwierzytelnianie rozumiemy sposób logowania się do systemu. I to w jaki sposób system będzie potwierdzał tożsamość logującego się użytkownika. W Moodle'u jest udostępnionych wiele sposobów uwierzytelniania użytkowników. Ich lista znajduje się w
menu administracji serwisu
Administracja serwisu/Użytkownicy/Uwierzytelnianie/Zarządzaj uwierzytelnianiem każda z tych opcji jest pokrótce objaśniona po kliknięciu Ustawienia.lista możliwość uwierzytelniania

Uwierzytelnianie przy użyciu zewnętrznej bazy danych lub zewnętrznego serwera.

W przypadku uwierzytelniania za pomocą zewnętrznej bazy danych hasła można przechowywać na dwa sposoby:

  1. Moodle może tworzyć kopie danych zawartych w zewnętrznej bazie danych, w ustawieniach zewnętrznej bazy danych możemy decydować jak często ma dochodzić do mapowania danych. Teraz gdy użytkownik będzie się logować uwierzytelnianie użytkownika będzie się odbywać z użyciem wewnętrznej bazy danych.
  2. Moodle może również korzystać z zewnętrznej bazy danych przy każdym logowaniu. Przy takim stanie rzeczy Moodle nie przechowuje danych użytkownika w swojej wewnętrznej bazie danych. Nie jest też możliwe zmienianie jakichkolwiek danych przy użyciu platformy. Jeżeli użytkownik będzie chciał edytować jakiekolwiek dane będzie musiał dokonać tych zmian w zewnętrznej bazie danych.

Zapisy

Zapisy są czymś innym niż uwierzytelnianie. Zapisy określają do jakich kursów użytkownik przynależy, zaś uwierzytelnianie odbywa się podczas logowania do platformy. Tak samo jak przy uwierzytelnianiu, przy zapisach mamy również kilka opcji jakie umożliwiają nam dołączenie do kursu. W menu Administracja witryny/kursy/zapisy będziemy mieć listę dostępnych opcji, które po kliknięciu Modyfikuj będą pokrótce objaśnione.

lista opcji zapisywania użytkownika na kurs

Zapisy wewnętrzne

Jest domyślną metodą zapisów. Jeżeli pozostawimy ten rodzaj zapisu, będziemy mieli możliwość zapisu ucznia, poprzez Administratora lub Nauczyciela. Innym rozwiązaniem jest opcja klucz zapisów. Jak się można domyśleć aby móc się zapisać na kurs trzeba będzie posiadać klucz.

Plik tekstowy

W przypadku zapisu większej ilości uczniów istnieje możliwość podania listy uczniów poprzez plik tekstowy. Aby móc przeprowadzić zapis poprzez plik tekstowy trzeba utworzyć plik w odpowiednim formacie.




      opcja, rola, identyfikator użytkownika, identyfikator kursu
  np.
      add, student, 001, MOODLE01



W pliku wpisujemy skrócone nazwy ról student gdzie nazwa roli pisana jest wielką literą Student. Przykład dla pliku powyżej określa nam że użytkownik o numerze 001 zostanie dodany w roli ucznia do kursu o identyfikatorze MOODLE01.


  • operacja - podajemy tutaj nazwę operacji która ma być wykonana, np. add, del
  • rola - podajemy nazwę roli jaka użytkownik będzie pełnił w kursie, student, teacher, admin
  • identyfikator użytkownika - inaczej numer id, pole to znajduje się w profilu każdego użytkownika, aby moc skorzystać z funkcji pliku pole to musi mieć nadany identyfikator.
  • identyfikator kursu - jest to unikalny identyfikator danego kursu, może być nadawany np. podczas tworzenia kursu.
numer id, identyfikator użytkownika

Identyfikator ucznia jest wymagany przy metodzie zapisów za pomocą pliku tekstowego. W bazie danych znajduje on się w tabeli mdl_user w kolumnie idnumber. Najszybszym sposobem wypelnienia tych pól jest zgłoszenie takiego zadania administratorowi który odpowiednia komenda SQL wypełni wszystkie pola. Na przykład coś takiego:

  1. use moodle;  
  2. delimiter $  
  3.   
  4. CREATE PROCEDURE id_number(id_max INT)  
  5.  BEGIN  
  6.   set @id_start = id_max - (id_max - 1);  
  7.   WHILE @id_start < id_max do  
  8.    UPDATE mdl_user SET idnumber = @id_start  
  9.                                         WHERE id = (@id_start + 1);  
  10.    set @id_start = @id_start + 1;  
  11.   END WHILE;  
  12.         END$  
  13. delimiter ;  
  14.   
  15. CALL id_number((SELECT max(id) from mdl_user));  

Przydatna informacją też jest fakt że pole to jest typu VARCHAR(255) - czyli łańcuchem znaków o zmiennej długości, max 255 znaków. Również szybszym sposobem niż edycja każdego użytkownika z osobna w Moodle'u będzie skorzystanie z panelu phpMyAdmin, gdzie można w trochę szybszy sposób wyklinać wszystko i nanieś poprawki ręcznie.

numer id, identyfikator użytkownika numer id, identyfikator użytkownika numer id, identyfikator użytkownika

A tak wygląda nasza baza po wykonaniu bardzo prostej procedury, mała rzecz, a cieszy ;)

numer id, identyfikator użytkownika

To jest jeden z przykładów jakiegoś tam rozwiązania można również zastosować jakiś wyzwalacz, który automatycznie po dodaniu użytkownika do tabeli nada mu jego idnumber. Po prostu pokazuje tutaj ze można znacznie ułatwić sobie życie takimi pomysłami administrując w ten sposób platformę.

Identyfikator kursu analogicznie jak to było z identyfikatorem użytkownika jest polem opcjonalnym. W bazie danych Moodle'a identyfikator kursu można znaleźć w tabeli mdl_course i również w kolumnie idnumber. Tyle że w tym przypadku mamy pole typu VARCHAR(100) czyli łańcuch o zmiennej długości, o maksymalnym zakresie 100 znaków.

Rola

Role określają nam status użytkownika, czyli mówią nam co dany użytkownik może a czego nie może. Ważnym punktem tutaj jest powiedzenie że użytkownik może mieć określoną role dla witryny, jak i również dla danego kursu i nie musi ona być taka sama jaka jest zdefiniowana dla witryny. Aby sprawdzić wszystkie domyślnie zdefiniowane role, oraz poznać ich skrócone nazwy, należy przejść do Administracja witryny/Użytkownicy/Uprawnienia/Definicje ról po wyborze roli z listy dostaniemy dokładniejsze informacje na temat roli.

Format IMS Enterprise

Jest to plik XML, który jest zgodny ze standardami okreslonymi przez IMS Global Learning Consortium. Pliki tego formatu maja bardzo wiele zastosowań z których głównie korzystają instytucje z systemami zarządzania zasobami ludzkimi, więcej na ten temat można znaleźć tu.

LDAP

LDAP może być wykorzystywany do zapisów jak i do uwierzytelniania, korzystając z LDAP przy zapisach, nie zmusza to nas do korzystania z niego przy uwierzytelnianiu i na odwrót.

Zewnętrzna baza danych

Moodle do obecnej wersji 1.9 nie wspiera zewnętrznej bazy danych, czyli wszystkie zmiany danych jakich trzeba dokonać w zewnętrznej bazie danych muszą być dokonywane przez inny program. Podczas korzystania z zewnętrznej bazy danych przy zapisach na kursy, możemy również korzystać z bazy wewnętrznej w Moodle'u. W ustawieniach zewnętrznej bazy danych trzeba zdefiniować pole po którym dane z wewnętrznej bazy danych będą kojarzone z bazą zewnętrzną. Mianowicie do pola o nazwie enrol_localcoursefield należy podać nazwę kolumny z tabeli mdl_course. Nazwa kolumny która nas interesuje to znów nasze idnumber i tak samo postępujemy z następnym polem o nazwie enrol_localuserfield znów podajemy idnumber.

Wybór języka

Przy wyborze języka dobrze jest się zastanowić już na samym początku tworzenia naszej platformy. Mianowicie instalacja Moodle'e zawiera wiele pakietów językowych, które służą do tłumaczenia interfejsu a nie zasobów kursu. Może się również zdarzyć że jakaś część interfejsu nie została przetłumaczona, wówczas Moodle używa domyślnie wersji językowej angielskiej. W celu dokładniejszego przetłumaczenia interfejsu można się pokusić o pogrzebanie w plikach znajdujących się w katalogu /moodledata/lang/ i tak np. dla jeżyka polskiego następnym katalogiem będzie /pl_utf8/. Moodle może nam podać dokładną liczbę brakujących tłumaczeń. W tym celu należy się udać Administracja/Język/Edycja języka. Platforma posiada tłumaczenia, ale tylko i wyłącznie samych interfejsów. W celu uzyskania pełnego tłumaczenia wraz z zawartością kursów, mamy dostępne następujące opcje: Utworzenie dokumentów dla danego kursu w rożnych językach, co moim zdaniem jest jakiś rozwiązaniem, ale daje dość brzydki bałagan na stronie kursu czy też w kursach. Drugą opcją jest utworzenie różnych kursów w rożnych językach. Trzecią możliwością jest utworzenie odrębnej platformy Moodle'a dla każdego języka np. http://www.moodlecourse.hostsite.pl/pl/ dla języka polskiego i http://www.moodlecourse.hostsite.pl/en/ dla języka angielskiego. Na stronie głównej uczniowie wybierają język i są automatycznie przekierowywani do odpowiedniej instalacji Moodle'a. Więc widzimy że chcąc udostępniać platformę w różnych językach dobrze jest rozważyć taką sytuacje przed instalacją Moodle'a. Ostatnią możliwością jest zastosowanie filtrów. Rodzaje filtrów i ich ustawienia znajdziemy tu: Administracja/Moduły/Filtry/Filtruj ustawienia następnie należy włączyć filtr o nazwie treść wielojęzyczna, aby nasz filt prawidłowo zadziałał należy umieścić tekst w znacznikach <spam> w następujący sposób:

  1. <span lang = "en">English Course</span>  
  2. <span lang = "pl">Polski kurs</span>         


stat4u stat4u

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powered By Blogger