Literały i zmienne
Działanie każdego programu polega na przetwarzaniu danych. Dane w programie przedstawiamy za pomocą literałów, zmiennych i stałych.Literał - to napis w programie reprezentujący w sposób bezpośredni wartość danej
Do przechowywania danych w programie i ponownego ich użycia w kolejnych operacjach służą zmienne.
Zmienna jest symbolem w programie, oznaczającym obszar w pamięci komputera, w którym mogą być zapisywane różne dane.
Czyli:
- zmienna ma nazwę (użyty w programie symbol nazywa się nazwą zmiennej),
- przez tę nazwę odwołujemy się do konkretnego obszaru pamięci, w którym chcemy przechowywać wartości jakiejś danej,
- zawartość tego obszaru (wartość zmiennej) możemy zmieniać w trakcie wykonania programu
Typy proste
Jak już wcześniej wspomniałem działanie każdego programu polega na przetwarzaniu danych. Dane te zaś są zapisywane w pamięci komputera. Aby komputer mógł właściwie stworzyć kod binarny, który m.in. specyfikuje w jaki sposób dane są zapisywane w pamięci, ile zajmują miejsca, w jaki sposób są wykonywane operacje na danych, każdej jednostce danych trzeba przypisać typ.
Typ danej - to zbiór jej możliwych wartości plus zestaw operacji, które można nad nimi wykonywać. Jednocześnie określa on rozmiar pamięci, potrzebny do przechowania danej oraz sposób zapisu danej w pamięci komputera
Już wiemy co to jest typ danej, teraz czas napisać co to jest operator i do czego on służy.
Operator - to specjalny symbol języka służący do przeprowadzania operacji na danych
W tabeli pod spodem zaprezentuje typy proste występujące w Javie.
Tabela typów prostych - Java:
| Nazw Typu | Liczba bajtów | Zakres typu | Znaczenie |
byte | 1 | od –128 do 127 | Liczby całkowite |
short | 2 | od –32768 do 32767 | |
int | 4 | od –2147483648 do 2147483647 | |
long | 8 | od –9223372036854775808 do 9223372036854775807 | |
float | 4 | od –3.4028234663852886E38 do -1.401298464324817E-45 i od 1.401298464324817E-45 do 3.4028234663852886E38 | Liczby rzeczywiste |
double | 8 | od -1.7976931348623157E308 do -4.9E-324 i od 4.9E-324 do 1.7976931348623157E308 | |
char | 2 | od 0 do 65556 | znaki Unicodu |
boolean | 1 | true, false | wartości logiczne: prawda, fałsz |
| * | - zapis 2E+9 oznacza 2 pomnożone przez 10 do potęgi 9. |
| Priorytet | Wiązanie | Operator | Nazwa |
| 1 | prawe | ! | Negacja logiczna |
| ~ | Bitowe uzupełnienie do 1 | ||
| + | Liczba dodatnia | ||
| - | Liczba ujemna | ||
| ++ | Operator zwiększenia o 1 | ||
| -- | Operator zmniejszenia o 1 | ||
| (typ) | konwersja (rzutowanie) | ||
| 2 | lewe | * | Mnożenie |
| / | Dzielenie | ||
| % | Reszta z dzielenia (modulo) | ||
| 3 | lewe | + | Dodawanie |
| - | Odejmowanie | ||
| 4 | lewe | << | Przesunięcie bitowe w lewo |
| >> | Przesunięcie bitowe w prawo | ||
| >>> | Przesunięcie bitowe w prawo bez znaku | ||
| 5 | lewe | < | Znak mniejszości |
| <= | Znak mniejsze równe | ||
| > | Znak większości | ||
| >= | Znak większe równe | ||
| instanceof | Stwierdzenie typu | ||
| 6 | lewe | == | Operator równości |
| != | Operator nierówności | ||
| 7 | & | Bitowa koniunkcja | |
| 8 | ^ | Bitowe wyłączające ALBO | |
| 9 | | | Bitowa alternatywa | |
| 10 | && | Logiczna koniunkcja | |
| 11 | || | Logiczna alternatywa | |
| 12 | prawe | (warunek)? task1 : task2 | Operator warunku |
| 13 | prawe | = | Operatory przypisania |
| *= | |||
| /= | |||
| %= | |||
| += | |||
| -= | |||
| &= | |||
| ^= | |||
| |= | |||
| <<= | |||
| >>= |
| - Jednoargumentowe operatory | |
| - Dwuargumentowe operatory | |
| - Trzyargumentowy operator | |
| * | - mniejsza liczba w kolumnie priorytetu oznacza wyższy priorytet |
Tabela przedstawia znaki specjalne dla literałów łańcuchowych.
| Znaki specjalne | Zapis |
| Przejście do nowego wiersza (Line feed - LF) | \n |
| Tabulacja (Tab) | \t |
| Backspace (BS) | \b |
| Powrót karetki (carriage return - CR) | \r |
| Nowa strona (form feed - FF) | \f |
| Apostrof | \' |
| Cudzysłów | \" |
| Lewy ukośnik (\ backslash) | \\ |
| Dowolny znak o kodzie NNNN (gdzie N - cyfra szesnastkowa) w Unicodzie | \uNNNN |

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz