In search this blog

Loading

piątek, 22 lipca 2011

JaVa PoDstaWy


Troszki o Javie...

Java jest językiem interpretowanym, co zapewnia działanie Javy prawie na wszystkich systemach operacyjnych bez potrzeby re-kompilacji kodu. Kod źródłowy Javy (*.java) jest kompilowany przez kompilator Javy (javac) do kodu bajtowego (B-kodu, *.class), i te właśnie pliki są interpretowane przez JVM (wirtualną maszynę Javy). Służy do tego program java. Teoretycznie oznacza to, że raz napisany kod będziemy w stanie odpalić na prawie każdej platformie systemowej. Sam ten fakt nie jest czymś nadzwyczajnym, ale twórcy języka wyciągnęli dobre wnioski, czyli stworzyli bogaty zestaw bibliotek i interfejsów, które pozwalają w niezależny sposób od platformy programować:
  • graficzne interfejsy użytkownika
  • dostęp do baz danych
  • działania w sieci
  • aplikacje rozproszone
  • aplikacje WEB
  • oprogramowanie pośredniczące (middleware)
  • zaawansowaną grafikę, gry i multimedia
  • aplikacje na telefony i inne małe urządzenia
Zestaw bibliotek wraz z debugerem, narzędziami tworzenia dokumentacji i innymi pomocniczymi aplikacjami nazywa się JDK (Java Development Kit). Zestaw bibliotek uzupełniany jest w zależności od zastosowań. W całości środki te tworzą platformę Java 2, podzieloną ze względu na zastosowania i edycje:
  • standardową - Java Standard Edition (Java SE) - przeznaczoną głównie do standardowych zastosowań dla komputerów personalnych i serwerów, również połączonych w sieci
  • biznesową - Java Enterprise Edition (Java EE) - dla tworzenia rozbudowanych i zaawansowanych aplikacji biznesowych, w szczególności dla dużych firm
  • mikro - Java Micro Edition (Java ME) - dla programowania urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, telewizja, procesory w samochodach czy urządzeniach gospodarstwa domowego
Java jest językiem obiektowym więc posługuje się pojęciami takimi jak klasa i obiekt. Więc co to jest obiekt ? Sama intuicja podpowiada nam, że jest to coś w rodzaju przedmiotu, jakiegoś bytu. Na przykład:
  • rower,
  • samochód,
  • osoba
  • ...
Każdy z tych obiektów posiada inne właściwości, na przykład osoba posiada płeć, imię itp., a samochód markę, pojemność ..., właściwości te nazywa się atrybutami. Teraz możemy mieć taki przypadek, że osoba posiada ten sam zestaw właściwości (atrybutów) np. te same imię i tą samą płeć. Powiemy wówczas że obiekty osoby są obiektami tej samej klasy. A klasa stanowi opis takich cech grupy podobnych obiektów, które są dla nich niezmienne. Idąc dalej widzimy, że obiekty mogą wykonywać jakieś czynności. Powiemy: udostępniają jakieś usługi. Inne obiekty mogą "poprosić" je o wykonanie tych usług. Czyli, że do obiektów posyłane są komunikaty, żądające od nich wykonania określonych usług. Przykładowy zapis definicji klasy:
class Osoba{
    private String imie;
    private String nazwisko;
    private char plec;
    private int wiek;

    public void zmienWiek(){
        wiek++;
    }

    public char getPlec(){
        return plec;
    }

    public String przedstawSie(){
        return imie + " " + nazwisko;
    }

    public void zmienPlec(char plec){
       this.plec = plec;
    }    
}
Dane (atrybuty) są (powinny być) ukryte i są traktowane jako nierozdzielna całość z usługami - metodami. Nazywa się to hermetyzacją i oznacza znaczne zwiększenie odporności programu na błędy. Podejście obiektowe umożliwia ponowne wykorzystanie już gotowych klas przy tworzeniu klas nowych, co znacznie oszczędza pracę przy kodowaniu, a także chroni przed błędami. Niom tyle z wprowadzenia, teraz może napiszmy aplikacje powitalną. Działanie aplikacji w Javie zaczyna się od metody main public static void main(String[] args) Metoda ta musi być umieszczona w jednym z plików z kodem źródłowym, jak to zaraz będzie pokazane na przykładzie ;).
package welcomejava;

import javax.swing.Icon;
import javax.swing.ImageIcon;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JLabel;

/**
 *
 * @author nonus25
 */
public class Main {
    
    public static void main(String[] args) {
        WelcomJava frame = new WelcomJava();
        frame.setVisible(true);

    }
}

class WelcomJava extends JFrame{

    public WelcomJava() {
        super("Powitanie");
        String htmlText = ""
                + "Hellow Javo!
"
                + "... A witaj!";
        
        Icon icon = new ImageIcon(getClass().getResource("/welcomejava/java_logo.png"));
        JLabel label = new JLabel(htmlText, icon, JLabel.CENTER);
        this.add(label);
        this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
        this.pack();
        this.setLocationRelativeTo(null);
    }

}

Działanie aplikacji można zobaczyć tutaj :

W następnym temacie zostaną opisane typy danych, operatory i wyrażenia.


stat4u

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Powered By Blogger