Troszki o Javie...
Java jest językiem interpretowanym, co zapewnia działanie Javy prawie na wszystkich systemach operacyjnych bez potrzeby re-kompilacji kodu. Kod źródłowy Javy (*.java) jest kompilowany przez kompilator Javy (javac) do kodu bajtowego (B-kodu, *.class), i te właśnie pliki są interpretowane przez JVM (wirtualną maszynę Javy). Służy do tego program java. Teoretycznie oznacza to, że raz napisany kod będziemy w stanie odpalić na prawie każdej platformie systemowej. Sam ten fakt nie jest czymś nadzwyczajnym, ale twórcy języka wyciągnęli dobre wnioski, czyli stworzyli bogaty zestaw bibliotek i interfejsów, które pozwalają w niezależny sposób od platformy programować:- graficzne interfejsy użytkownika
- dostęp do baz danych
- działania w sieci
- aplikacje rozproszone
- aplikacje WEB
- oprogramowanie pośredniczące (middleware)
- zaawansowaną grafikę, gry i multimedia
- aplikacje na telefony i inne małe urządzenia
- standardową - Java Standard Edition (Java SE) - przeznaczoną głównie do standardowych zastosowań dla komputerów personalnych i serwerów, również połączonych w sieci
- biznesową - Java Enterprise Edition (Java EE) - dla tworzenia rozbudowanych i zaawansowanych aplikacji biznesowych, w szczególności dla dużych firm
- mikro - Java Micro Edition (Java ME) - dla programowania urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe, telewizja, procesory w samochodach czy urządzeniach gospodarstwa domowego
- rower,
- samochód,
- osoba
- ...
class Osoba{
private String imie;
private String nazwisko;
private char plec;
private int wiek;
public void zmienWiek(){
wiek++;
}
public char getPlec(){
return plec;
}
public String przedstawSie(){
return imie + " " + nazwisko;
}
public void zmienPlec(char plec){
this.plec = plec;
}
}
Dane (atrybuty) są (powinny być) ukryte i są traktowane jako nierozdzielna całość z usługami - metodami. Nazywa się to hermetyzacją i oznacza znaczne zwiększenie odporności programu na błędy. Podejście obiektowe umożliwia ponowne wykorzystanie już gotowych klas przy tworzeniu klas nowych, co znacznie oszczędza pracę przy kodowaniu, a także chroni przed błędami. Niom tyle z wprowadzenia, teraz może napiszmy aplikacje powitalną. Działanie aplikacji w Javie zaczyna się od metody main public static void main(String[] args) Metoda ta musi być umieszczona w jednym z plików z kodem źródłowym, jak to zaraz będzie pokazane na przykładzie ;). package welcomejava;
import javax.swing.Icon;
import javax.swing.ImageIcon;
import javax.swing.JFrame;
import javax.swing.JLabel;
/**
*
* @author nonus25
*/
public class Main {
public static void main(String[] args) {
WelcomJava frame = new WelcomJava();
frame.setVisible(true);
}
}
class WelcomJava extends JFrame{
public WelcomJava() {
super("Powitanie");
String htmlText = ""
+ "Hellow Javo!
"
+ "... A witaj!";
Icon icon = new ImageIcon(getClass().getResource("/welcomejava/java_logo.png"));
JLabel label = new JLabel(htmlText, icon, JLabel.CENTER);
this.add(label);
this.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
this.pack();
this.setLocationRelativeTo(null);
}
}
Działanie aplikacji można zobaczyć tutaj : W następnym temacie zostaną opisane typy danych, operatory i wyrażenia.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz